E-consult is mogelijk op de volgende tijden:

• Dinsdag14:30 - 15:00
  • Woensdag09:00 - 09:30
  • Donderdag14:30 - 15:00
  • Vrijdag09:00 - 09:30

Other languages

Oncologie Fysiotherapie

De oncologie fysiotherapeut heeft extra kennis van oncologie (kanker) en de medische gevolgen van de ziekte.

Zij begeleidt met name problemen die bij de patiënt kunnen ontstaan ten gevolge van de kanker of de medische behandeling, tijdens of na het behandeltraject. Deze problemen kunnen het herstel soms vertragen of de kwaliteit van leven negatief beïnvloeden. Door begeleiding en coaching kan de oncologie fysiotherapeut u hierin bijstaan en leren omgaan met deze nieuwe situatie.

De behandeling kan worden ingezet in alle fases van de ziekte, de behandeldoelen verschillen per fase;

• Curatieve fase.
    De therapie is gericht op het beperken en bestrijden van conditieverlies, verlichten van spanningsklachten, pijnklachten etc.
  • Herstelfase.
    In deze fase van de ziekte staat  de therapie in het teken van herwinnen van beweeglijkheid, kwaliteit van leven en controle over activiteiten in het dagelijks leven.
  • Palliatieve fase.
    In deze fase van de ziekte staat het zo lang en aangenaam mogelijk leven voorop. De therapeut probeert u hierin zoveel mogelijk te ondersteunen
  • Terminale fase.
    Het comfort van de patiënt staat hierbij centraal: een comfortabele houding, ademhalingsoefeningen, bestrijding van pijn en adviseren, het helpen bij transfers van bed naar stoel naar lopen en het verminderen van angst en pijn door ontspanningsoefeningen.

Indicaties:

• Klachten van vermoeidheid en of conditieverlies
  • Spanningsklachten
  • Pijn
  • Hoestklachten
  • Re-integratie werk
  • Stug litteken weefsel en of huidveranderingen
  • Stijfheid van spieren en gewrichten
  • Lymfoedeem
  • Spierzwakte

Na het onderzoek wordt, samen met u, een behandelplan opgesteld. Deze wordt op maat gemaakt naar uw wensen. Indien nodig er ook aandacht besteed aan andere problemen van het bewegingsapparaat.

Oncologie fysiotherapeuten hebben na de basisopleiding een post HBO-opleiding oncologie fysiotherapie gevolgd. De kwaliteit wordt gewaarborgd door inschrijving in het Centraal Kwaliteitsregister van het KNGF. Voor meer informatie www.fyneon.nl

Komt u in aanmerking voor oncologie fysiotherapie of wilt u hierover meer informatie, vraag dan bij Fysio op Maat naar Imke van Hoek- van Dorp. U kan haar ook mailen Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

E-consult is mogelijk op de volgende tijden:

• Dinsdag14:30 - 15:00
  • Woensdag09:00 - 09:30